ALLMÄN INFORMATION

Denna webbshop tillhandahålls av Rabens Saloner, Rentemestervej 62, baghuset, DK1756 Köpenhamn NV. CVR 3159 0434, hello@rabenssaloner.com.

Om du upplever problem med din beställning på webbshoppen eller den allmänna användningen av Webbutiken, kontakta vår kundtjänst via hello@rabenssaloner.com.

Om det finns delar av våra villkor, som du inte förstår, rekommenderar vi att du kontaktar kundtjänst innan du börjar handla i Webbshoppen.

Viktigt meddelande

Läs villkoren noggrant innan du beställer varor från www.rabenssaloner.dk. Dessa villkor ("Allmänna villkor") gäller vid beställning eller köp i Webbshoppen. Villkoren kan uppdateras regelbundet för att återspegla förändringar i teknik, affärsmodell, systemkapacitet eller relevanta lagar. Därför måste du acceptera villkoren varje gång du handlar hos oss. Om du inte accepterar dessa villkor kan du inte beställa eller köpa varor i Webbshoppen. Du har rätt att häva avtalet utan att ange någon anledning inom 14 dagar från det datum då du eller en tredje part, annan än transportören och utsedd av dig, får fysisk besittning av varorna. Läs mer under "Ångerrätt". Köplagens regler om bristande överensstämmelse gäller för ditt köp, vilket innebär att du har 24 månaders reklamationsrätt. Läs mer under "Avvikande varor och felaktiga varor"

ORDER

Webbshoppen är öppen 24 timmar om dygnet, men kan vara stängd för underhåll. Om möjligt försöker vi utföra underhållstjänster under natten.

  • Beställningar som görs på helgdagar eller helger behandlas nästa arbetsdag eller någon av de följande arbetsdagarna under hektiska perioder.

  • Du måste vara minst 18 år och ha ett giltigt betalkort som accepteras av oss för att handla i webbshoppen. Om du är under 18 år krävs laglig rätt att ingå avtal med oss.

  • Vi kan endast behandla beställningar med leveransadresser som är bostads- eller företagsadresser i länder på vår "Vi levererar till"-lista, som finns på fraktinformationssidan. Vi levererar inte till postboxar.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta köp om beställningen är felaktig. Avtal kan endast ingås via webbshoppen; vi behandlar inte beställningar via e-post, brev eller telefon.

När är du bunden till en order?

Innan du slutför en beställning har du möjlighet att ändra all information du har angett, inklusive leverans-, fakturerings- och betalningsinformation. Du kan även göra ändringar i din beställning eller ta bort varor från din varukorg.

Du blir bunden av köpekontraktet när du klickar på "Beställ och betala" och kvittot visas på din skärm. Du kommer också att få ett e-postmeddelande som bekräftar din beställning.

Efter avtalets ingående gäller reglerna för uppsägning – se avsnittet "Avbeställning" för mer information. Om du har gjort ett misstag under din beställning, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig gärna!

Språk för avtalet
Detta kontrakt kan endast ingås på engelska och danska.

Tillgång till kontraktet
Du får en bekräftelse på innehållet i avtalet samt en kopia av dessa villkor via e-post. Vi behåller ingångna avtal, inklusive orderbekräftelsen, under en viss period. Vi rekommenderar att du sparar dessa dokument eftersom de inte nödvändigtvis är tillgängliga i Webbshoppen i efterhand. Läs mer under "Beställningsspårning och visa historik".

Anti- bedrägeriåtgärder
För att skydda dig och våra andra kunder från bedrägerier samt upprätthålla en hög säkerhetsnivå för onlineköp kan vi utföra verifieringskontroller. Dessa kontroller kan inkludera information du skickar vid beställning, såsom din adress och betalningsinformation.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta köp om beställningen är felaktig och du bör rimligen vara medveten om detta.

BETALNING

Vi accepterar följande betalningsmetoder:
Mastercard, Visa, Mobilepay (Danmark), Google Pay och Apple Pay

Reservation av belopp

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart. Pengarna förblir reserverade på ditt kort eller konto tills:

  1. Beloppet dras när vi skickar varan, eller

  2. Pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.

Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare. Vi tar inga kortavgifter.

CVV (kreditkortsverifieringsnummer)
Vid betalning med kreditkort kommer du att bli ombedd att ange kortets säkerhetskod (CVV). Den tresiffriga säkerhetskoden finns på baksidan av ditt kreditkort, vanligtvis på höger sida. Denna kod är nödvändig för att behandla betalningen och säkerställa en hög säkerhetsnivå.

SCA – Stark kundautentisering

För kunder inom EU:s ekonomiska samarbetsområde (EEA) tillämpas SCA (Strong Customer Authentication) i enlighet med EU:s reviderade betaltjänstdirektiv (PSD2).

SCA liknar tvåfaktorsautentisering och kräver två former av autentisering vid onlineköp med betal- eller kreditkort. Förutom att ange PIN-kod eller lösenord kan SCA kräva en kod genererad via din bankapp som ett andra steg. I Danmark används ofta NemID som det andra steget. Detta gör transaktioner säkrare och skyddar både dig och oss mot bedrägerier.

Betalningsförfarande
Din betalning debiteras från den valda betaltjänsten när dina varor packas och lämnar vårt lager, redo att skickas.

Priser och leverans

  • Alla priser för varor, leveranskostnader och andra avgifter inkluderar skatter och moms.
  • Leverans-, frakt- eller portokostnader varierar och läggs till vid varje beställning.

PrImportskatter och avgifter

Eventuella importskatter, tullklareringsavgifter, mäklaravgifter, lokala försäljningsskatter eller andra extra avgifter är kundens ansvar och måste betalas vid mottagandet av försändelsen. För att frigöra din beställning måste du betala dessa avgifter om de tillkommer. Lokala tullkontor kan också kräva ytterligare information för att avbryta din beställning, vilket varierar beroende på land. Tullar och skyldigheter bestäms av din lokala regering. Kontakta ditt lokala tullkontor för mer information.

Valuta
Priserna i Webbshoppen visas i olika valutor beroende på din plats. Observera att ändringar av plats och leveransadress kan påverka både priset och leveranskostnaderna.

LEVERANS

  • Vi levererar till de länder och regioner som anges på sidan med fraktinformation. Listan uppdateras löpande när nya marknader öppnas.
  • Din beställning levereras till den angivna adressen eller en paketbutik i närheten.

Leveranstid och mottagande

  • Leveranstiden beror på land och fraktbolag.
  • Varorna måste signeras vid mottagandet, vilket kan göras av dig eller någon annan på leveransadressen (t.ex. familjemedlem, vän, receptionist).

Risk och skador
Risken för förlust eller skada på varor övergår till dig efter leverans. Om paketet verkar skadat bör du vägra ta emot varan och meddela oss om bristande överensstämmelse.

Kombinerade eller separata leveranser
Som standard skickar vi hela beställningen i en försändelse när du handlar på Rabenssaloner.dk. Vid förseningar eller lagerbrist förbehåller vi oss rätten att göra separata leveranser. Du kommer att informeras om detta, och inga extra leveransavgifter debiteras för separata leveranser.

Gällande lands- och regionsbundna importskatter etc.
Alla importtullar, tullklareringsavgifter, mäklaravgifter, lokala försäljningsskatter eller andra extra avgifter är kundens ansvar och måste betalas vid mottagandet av försändelsen. Om skatter och avgifter tillkommer måste de betalas för att frigöra beställningen. Lokala tullkontor kan också kräva ytterligare information för att avbryta din beställning. Reglerna varierar beroende på land. Kontakta ditt lokala tullkontor för mer information.

Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt som konsument när du handlar hos oss, oavsett om varorna är till fullpris eller på rea. Läs mer under vår återbetalningspolicy.

Hur gör man en retur?

För Danmark:

  • En returetikett har bifogats med din beställning.
  • Sätt etiketten på paketet och lämna det hos din närmaste PakkeShop.
  • DKK 39 dras automatiskt från din återbetalning när vi behandlar returen.

För andra marknader:

  • Du är ansvarig för att betala för returen, och returkostnader återbetalas ej.
  • Vi rekommenderar att du sparar kvittot som bevis på att paketet har skickats.
  • Viktigt: Använd inte en paketbutik eller insamlingslösning – vi kan inte ta emot dessa försändelser.

Skicka paketet till:

Systemtransport
Att: Rabens Saloner
Kumlehusvej 1
4000 Roskilde
Danmark

Vi hänvisar också till den specifika återbetalningssidan.

För vilka anledningar kommer din retur inte att godkännas?

  • Om du returnerar varorna för sent i förhållande till våra villkor.

Återbetalning
När vi har tagit emot ditt returnerade paket behandlar vi det så snabbt som möjligt. Du kommer att meddelas via e-post när returen är behandlad. Beloppet för de returnerade varorna återbetalas till ditt konto via den ursprungliga betalningsmetoden.

Observera att det kan ta 2–30 dagar innan beloppet syns på ditt konto, beroende på din kortleverantör.

 

Försenade eller uteblivna återbetalningar?

Om du inte har fått din återbetalning:

  1. Kontrollera ditt bankkonto igen.
  2. Kontakta ditt kreditkortsföretag – det kan ta lite tid innan återbetalningen blir officiell.
  3. Kontakta din bank – det kan finnas en viss handläggningstid innan återbetalningen bokförs.

Om du fortfarande inte har fått din återbetalning efter dessa steg, kontakta oss via hello@rabenssaloner.com.

Byten
Tyvärr erbjuder vi inte byten. Om du vill ha en annan storlek, färg eller vara, returnera dina varor enligt instruktionerna och gör sedan en ny beställning.

ÅTERTAGANDERÄTTEN

Du har rätt att säga upp detta avtal utan att ange någon anledning inom 14 dagar.

Ångerfristen

  • Ångerfristen löper ut 14 dagar från det datum då du eller en tredje part, annan än transportören, får fysisk tillgång till varorna.
  • Vid separata leveranser (flera varor beställda i en order och levererade separat) löper ångerfristen ut 14 dagar efter att den sista leveransen mottagits.
  • Vid leverans av en vara som består av flera partier eller delar löper ångerfristen ut 14 dagar efter att den sista delen mottagits.

Hur utövar du ångerrätten?

För att utöva din ångerrätt måste du meddela oss om ditt beslut att frånträda avtalet inom ångerfristen via ett otvetydigt uttalande (t.ex. brev skickat per post, fax eller e-post). Du kan använda vårt standardformulär för avbokning, men det är inte obligatoriskt.

Viktig information

  • Ångerfristen är uppfylld om du skickar din retur innan den löpt ut.
  • Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss om detta.

Ånger av köp

Retur

Om du har köpt en eller flera varor från oss kan du skicka tillbaka dem. Observera att fraktkostnaderna inte återbetalas om du ångrar hela eller delar av ditt köp.

När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan. Danska beställningar inkluderar en returetikett. Om du inte använder denna etikett måste du själv stå för returfrakten. Du är ansvarig för eventuella skador som uppstår under transporten.

Effekterna av ångerrätten

Om du frånträder avtalet återbetalar vi betalningen för den beställning som det gäller.

  • Om varan är försämrad drar vi av det belopp som motsvarar försämringen.
  • Fraktkostnader återbetalas inte vid ångrat köp.

Återbetalningen sker utan onödiga förseningar och senast 14 dagar efter att vi informerats om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi använder samma betalningsmetod som du använde vid köpet, om inget annat uttryckligen överenskommits. Du kommer inte att debiteras några avgifter för återbetalningen.

Vi kan avvakta med återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har visat bevis på att varorna har skickats tillbaka. Vi rekommenderar att du behåller kvittot som bevis på att paketet har skickats.

Varans skick när du skickar tillbaka den
Om varan har minskat i värde på grund av att du har använt den på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, kan du endast få tillbaka en del av köpeskillingen. Hur mycket du får tillbaka beror på varans kommersiella värde. I vissa fall kan detta innebära att endast fraktkostnaderna återbetalas.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i originalförpackningen.

Icke-överensstämmande, defekta eller felaktiga varor - Reklamationsrätt

Om dina mottagna varor är defekta, saknas eller om fel varor har levererats:

  • Kontakta vår kundtjänst omedelbart.
  • Vägra ta emot varorna om brister eller fel upptäcks vid leveranstillfället.

När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler, vilket innebär att du har rätt att reklamera inom 24 månader efter köpet.

Om klagomålet är berättigat:

  • Du kan få produkten reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller en rabatt på priset beroende på situationen.
  • Du måste reklamera inom "rimlig tid" efter att felet upptäckts (inom två månader anses alltid vara rimligt).
  • Vi återbetalar dina rimliga fraktkostnader om klagomålet är berättigat.

Varan ska alltid skickas tillbaka i originalförpackningen. Kom ihåg att spara kvittot för frakten så att vi kan ersätta dig för kostnaderna.

Föremålet skickas till:

Systemtransport
Att: Rabens Saloner
Kumlehusvej 1
4000 Roskilde
Danmark

Vi tar bara emot paket som skickas direkt till adressen.

När du returnerar varan, vänligen inkludera en detaljerad beskrivning av problemet.

ANDRA VILLKOR

Priser

  • Alla angivna priser på varor, leveranskostnader och övriga kostnader inkluderar skatter, moms och tullar.
  • Leverans- och fraktkostnader kan variera och läggs till separat för varje beställning.
  • Alla tillämpliga importskatter, tullklareringsavgifter, mäklaravgifter, lokala försäljningsskatter eller andra extra avgifter är kundens ansvar och måste betalas av kunden vid mottagandet av försändelsen.

Prisfel
Om ett pris är uppenbart felaktigt och du rimligen borde ha upptäckt detta, är vi inte skyldiga att leverera produkten till det felaktiga priset.

Ansvarsfriskrivning
Vid förseningar, restorder eller varor som inte finns i lager strävar vi efter att informera dig så snart som möjligt och erbjuda lösningar såsom återbetalning eller hjälp med att hitta en liknande vara.

Uppdatera webshop
Vi gör vårt bästa för att säkerställa att priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varorna är korrekta i webshoppen. Trots detta kan stavfel, prisfel eller felaktig information om produkter ibland förekomma, inklusive att priset på en vara visas felaktigt.

Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten till Force Majeure, vilket innebär att vi inte är ansvariga för händelser utanför vår kontroll som hindrar oss från att uppfylla våra avtalsförpliktelser.

Kontraktets fullständighet
Dessa villkor utgör de fullständiga avtalsvillkoren mellan oss. Om någon föreskrift i villkoren förklaras ogiltig påverkar detta inte de återstående föreskrifternas giltighet.

Förflyttning av rättigheter
Vi har rätt att överföra våra rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till en tredje part. Du kommer att meddelas om detta, och tjänsten du får kommer inte att försämras. Genom att acceptera dessa villkor samtycker du till framtida förflyttningar av rättigheter.

Sekretesspolicy
Vi behandlar dina personuppgifter konfidentiellt. Läs vår integritetspolicy för att förstå hur vi använder de personuppgifter du lämnar vid beställning och användning av webshoppen.

Reklamationsrättigheter
Om du vill klaga på varor köpta från oss, kontakta vår kundtjänst via e-post via hello@rabenssaloner.com, telefon eller vanlig post. Kontaktuppgifter finns under "Allmän information".

Om vi ​​inte kan hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus .

  • För att kunna klaga måste produktens pris vara minst 1 110 DKK och högst 100 000 DKK.
  • För kläder och skor måste priset vara minst 720 DKK.
  • Det kostar en avgift att få klagomålet behandlat.

Du kan också använda EU-kommissionens onlineklagomålsregister, särskilt om du bor i ett annat EU-land. Du kan skicka in klagomålet med hjälp av denna länk;

När du skickar in klagomålet, ange vår e-postadress hello@rabenssaloner.com.

Val av lag och jurisdiktion

Alla avtal som ingås med oss omfattas av dansk lag.

  • Tvister relaterade till avtalet ska ställas inför en behörig domstol i Danmark.
  • Som konsument kan du lämna in krav vid domstolarna på din bostadsort.

Annulleringsformulär

(Fyll i och returnera endast detta formulär om du vill säga upp avtalet)

- Till:

www.rabenssaloner.dk
Kumlehusvej 1
4000 Roskilde

hello@rabenssaloner.com

- Jag/Vi ___________ meddelar härmed att jag/vi ___________ säger upp mitt/vårt ___________ försäljningsavtal för följande varor _______________

- Beställde den: ___________/mottog den: ___________

- Namn på konsument(er): ___________

- Konsumentens adress: ___________

- Underskrift av konsument(er) ___________ (endast om detta formulär meddelas via papper)

- Datum ___________

Handelsvillkoren uppdaterades senast den 21.12.2023