Code of Conduct
Vi är engagerade i att driva ett ansvarsfullt och hållbart företag. Att säkerställa att våra produkter tillverkas under ansvarsfulla förhållanden är kärnan i detta åtagande. För att uppfylla vår ambition förväntar vi oss att våra partners – leverantörer, underleverantörer, agenter och andra affärspartners – agerar med ansvar, integritet och rättvisa i alla aspekter av sin verksamhet.
Vårt åtagande innebär att vi har processer på plats för att förebygga och hantera negativa effekter på mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljön (inklusive klimat), anti-korruption och djurskydd. Vi använder vår uppförandekod för att välja och behålla affärspartners som delar vårt engagemang för ansvarsfull och hållbar produktion enligt internationellt överenskomna konventioner, standarder och riktlinjer.
Vi ber våra affärspartners att implementera standarderna, processerna och kraven i denna uppförandekod i sin egen verksamhet samt arbeta med sina leverantörer och affärspartners för att också implementera dessa policyer, standarder och processer.
Vi är medvetna om att det krävs både tid och resurser för att upprätta de standarder och processer som anges i denna uppförandekod. Vi fokuserar på våra leverantörers förmåga och vilja att kontinuerligt förbättra sig för att uppfylla kodens krav, samt på att stärka deras system för att hantera negativa effekter på mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljön – inklusive klimat – samt antikorruption och djurskydd. Vi tror att samarbete och transparent dialog kan leda till ett mer hållbart och effektivt partnerskap som gynnar båda parter.
Standarderna i uppförandekoden bygger på internationellt överenskomna konventioner, såsom:
- International Bill of Human Rights
- Internationella arbetsorganisationens (ILO) deklaration om de grundläggande principerna och rättigheterna på arbetsplatsen
- FN:s vägledande principer om företag och mänskliga rättigheter
- OECD:s riktlinjer för multinationella företag
- OECD:s Due Diligence-vägledning för ansvarsfullt företagande
- FN:s konvention mot korruption
- Riodeklarationen om miljö och utveckling
- FN:s Global Compacts 10 principer
Alla leverantörer förväntas följa nationell lagstiftning, förordningar samt relevanta praxis och industristandarder för deras verksamhet.
För mer information om specifika krav, se den bifogade uppförandekoden. Har du frågor om detta brev, vår uppförandekod eller vårt program för ansvarsfull hantering av försörjningskedjan, tveka inte att kontakta oss.
Med vänliga hälsningar,
Rabens Saloner
Due diligence-krav
Internationella riktlinjer uppmanar företag att utöva due diligence för att identifiera, förebygga och mildra negativa effekter på mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljön (inklusive klimatet) och antikorruption. Detta gäller alla grupper, individer och enheter som företaget kan påverka, både inom affärs- och produktionsenheter samt det lokala samhället och den yttre miljön.
Nyckelsteg i due diligence-processen inkluderar utveckling av policyer inom områden som hälsa och säkerhet, miljöskydd, kemikaliehantering och antikorruption. Dessa policyer måste kommuniceras till anställda och andra relevanta intressenter. Rutiner och ledningssystem ska utvecklas för att säkerställa att policyerna implementeras och följs, vilket förebygger och mildrar potentiella samt faktiska negativa effekter.
Standarderna i denna uppförandekod är indelade i fyra tematiska områden:
- Mänskliga rättigheter och arbetsrätt
- Miljö och klimat
- Anti-korruption
- Djurskydd
Varje avsnitt definierar specifika minimistandarder som alla leverantörer måste uppfylla. Dessa standarder är baserade på internationellt överenskomna konventioner, såsom International Bill of Human Rights, ILO:s deklaration om grundläggande principer och rättigheter på arbetsplatsen, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter, OECD:s riktlinjer för multinationella företag, FN:s konvention mot korruption, Riodeklarationen om miljö och utveckling samt FN:s Global Compacts 10 principer.
Även om en due diligence-process kan identifiera ytterligare problemområden, fokuserar dessa standarder på ämnen som är relevanta för tillverkning av textilier, plagg och skor. Leverantörer förväntas följa dessa krav samt nationell lagstiftning och industristandarder som är relevanta för deras verksamhet.
Mänskliga rättigheter och arbetsrätt
Barnarbete och unga arbetare
Leverantörer får inte använda barnarbete för personer under 15 år, även om nationell lag tillåter det. För unga arbetstagare mellan 15 och 18 år måste alla lagliga begränsningar följas, och de får endast utföra lättare arbete under reducerade arbetstider. De ska skyddas från riskfyllt arbete, nattskift och arbetsuppgifter som kan hämma deras fysiska eller psykiska utveckling eller orsaka skada.
Om barnarbete upptäcks är leverantören skyldig att utveckla och bidra till policyer och program som möjliggör övergångsarrangemang för att barnet ska kunna fortsätta med kvalitetsutbildning tills det inte längre klassas som ett barn.
Tvångsarbete
Anställning måste vara frivillig. Leverantörer får inte använda eller stödja någon form av slaveri eller tvångsarbete.
Anställda ska inte utsättas för rekryteringsavgifter, insättningar, innehållande av lön eller förmåner, inlämnande av personliga dokument eller tvingas till övertid.
Anställningsvillkor
Åligganden gentemot anställda - Leverantörer får inte undvika skyldigheter gentemot anställda enligt internationella konventioner, lagar och förordningar om social trygghet genom att använda korttidskontrakt, såsom kontraktsarbete och tillfälligt arbete.
Alla anställda, inklusive tillfälligt anställda, måste ha skriftliga och lagliga anställningsbrev på ett språk de förstår. Dessa brev ska tydligt ange anställningsvillkor och uppsägningsregler.
Diskriminering och trakasserier
Leverantörer får inte engagera sig i eller stödja diskriminering vid rekrytering och anställning. Beslut om anställning, ersättning, utbildning, avancemang, disciplin, uppsägning eller pensionering ska enbart baseras på arbetsförmåga och inte på kön, civilstånd, graviditet, ras, kast, färg, ålder, sexuell läggning, religion, politisk åsikt, fackligt medlemskap, etniskt ursprung, hälsotillstånd eller funktionshinder.
Alla arbetare ska behandlas med respekt och värdighet. Leverantörer måste förebygga och undvika mobbning, hot, våld samt fysiska, sexuella, psykologiska och verbala trakasserier eller övergrepp. Rutiner ska finnas för att hantera trakasserier och diskriminering med tydliga straffåtgärder.
Särskilda åtgärder måste vidtas för att skydda kvinnliga arbetstagare från könsrelaterat våld och trakasserier på arbetsplatsen.
Föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar
Leverantörer måste respektera arbetarnas rätt att gå med i och organisera föreningar som de själva väljer, samt att förhandla kollektivt utan inblandning eller sanktioner från arbetsgivare. Leverantören ska implementera mekanismer, såsom kommittéer för arbetarmedverkan, för att lösa tvister och säkerställa effektiv kommunikation med anställda och deras representanter.
Om nationell lag begränsar rätten till föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar, måste leverantören tillåta arbetare att fritt välja sina egna representanter och stödja alternativa former av arbetarrepresentation
Arbetstid och ledighet
Standardarbetstiden får inte överstiga 48 timmar per vecka, exklusive övertid, och all övertid ska vara frivillig och inte ske regelbundet. Veckoövertid får inte överstiga 12 timmar.
Anställda ska ha minst en ledig dag per vecka och rätt till betald årlig semester enligt lokala bestämmelser. Mammaledighet, sjukskrivning och andra typer av ledighet ska också erbjudas i enlighet med relevanta nationella lagar.
Löner och förmåner
Löner för en standardarbetsvecka måste minst uppfylla den lagstadgade minimilönen, branschstandarder eller förhandlade löner, beroende på vilket som är högst. Löner ska betalas regelbundet och i rätt tid.
Leverantörer bör sträva efter att tillhandahålla en rimlig levnadslön, vilket innebär att lönen ska vara tillräcklig för att täcka de grundläggande behoven hos anställda och deras familjer samt ge viss diskretionär inkomst.
All övertid ska kompenseras med en premie som rekommenderas vara minst 125 % av den ordinarie lönen. Avdrag från löner får endast göras om det föreskrivs i lag eller fastställts i kollektivavtal och får aldrig användas som en disciplinär åtgärd.
En säker och hygienisk arbetsmiljö måste tillhandahållas för alla anställda.
För att förebygga olyckor och skador samt främja en hälsosam och säker arbetsmiljö måste leverantörerna som minimum implementera följande:
- Ledningsrepresentanter för arbetarskydd.
- Incident- och riskhanteringsprocedurer som är proportionella till verksamhetens typ och storlek.
- Hälso- och säkerhetsutbildning om yrkesrisker, inklusive brandbekämpning och hantering av farliga material och kemikalier.
- Tillhandahållande av lämplig personlig skyddsutrustning (PPE), kostnadsfritt och i gott skick, samt utbildning i korrekt användning av utrustningen.
- Alla lokaler på plats, såsom sovsalar, toaletter, omklädningsrum och matsalar, ska upprätthålla lämpliga standarder för hygien, hälsa och säkerhet, inklusive brandsäkerhetsutrustning.
- Tillgång till rent dricksvatten och sanitära utrymmen för anställda hela tiden.
- Säkra byggnader med relevanta tillstånd och certifikat angående byggnadssäkerhet.
- Säker elinstallation installerad och underhållen av kompetent personal.
Särskilda åtgärder måste vidtas för att säkerställa ett genuskänsligt förhållningssätt.
Miljö
Allmänna bestämmelser
Leverantörer måste utföra all verksamhet i full överensstämmelse med alla tillämpliga miljölagar och förordningar. Detta inkluderar att erhålla och underhålla alla nödvändiga registreringar, tillstånd och licenser.
Leverantörer måste ha rutiner och kapacitet på plats för att förebygga och mildra negativ miljöpåverkan från deras verksamhet eller relaterade aktiviteter. Minst följande områden måste täckas:
- Hantering av kemikalier och farliga ämnen.
- Minskning av utsläpp, avfall och resursförbrukning.
- Skydd av vatten, luft och markkvalitet.
- Bevarande av biologisk mångfald och förebyggande av avskogning.
Leverantörer förväntas säkerställa att deras leveranskedja uppfyller dessa krav.
Kemikalier
Leverantörer måste bedriva sin verksamhet i enlighet med nedanstående krav på kemikalier:
- Europeiska unionens REACH-förordning ( EG) nr 1907/2006 bilaga XVII och senare ändringar;
- De "mycket oroande ämnena" (SVHC), dvs. Europeiska unionens REACH-förordning (EG) nr. 1907/2006 Kandidatlista. Leverantörer uppmanas att kontrollera listan regelbundet eftersom denna lista uppdateras kontinuerligt;
- Landsspecifika bestämmelser om exportmarknader.
Lokala lagar måste följas vid lagring, hantering, användning och bortskaffande av kemikalier. Säkerhetsdatabladet (MSDS) för varje kemisk produkt ska följas noggrant.
Vattenresurser
Leverantörer måste utföra all verksamhet i full överensstämmelse med alla tillämpliga lagar, förordningar och branschriktlinjer om vattenbesparing, vattenkvalitet och avloppsvatten.
Åtgärder måste vidtas för att rensa avloppsvatten. Leverantörer bör arbeta för att minimera användningen av vatten under produktionsprocesser, inklusive att införa vattenbesparingstekniker och återvinning av avloppsvatten. Detta är särskilt relevant för leverantörer med våtbearbetning. Leverantörer utan våta processer förväntas också hantera och mäta vattenförbrukningen.
Leverantörer bör arbeta för att mäta effekten av deras verksamhet på den lokala/regionala vattenförsörjningen för att undvika negativt bidrag till vattenstress.
Luftkvalitet och klimat:
Leverantörer måste minska och kontrollera utsläpp till luft i enlighet med tillämpliga bestämmelser. Detta inkluderar buller, lukt och damm.
Leverantörer bör arbeta för att mildra negativa effekter på klimatförändringarna genom att utföra följande åtgärder: genomföra energieffektivitetsåtgärder i värdekedjan, börja med processer med stor inverkan, använda förnybara energikällor om tillgängliga; och beräkna utsläpp och sätta upp mål för att minska utsläppen med hjälp av erkända standardverktyg.
Avfallshantering:
Allt avfall måste hanteras ansvarsfullt och som ett minimum enligt gällande bestämmelser. Farligt avfall ska hanteras av auktoriserat företag/organisation.
Leverantörer bör minimera avfallet under produktionsprocesser som går till deponi, underlätta insamling av avfall som ska återanvändas, minska användningen av jungfruliga råvaror och optimera användningen av återvunnet material. Målet bör vara att inget avfall ska deponeras.
Anti-korruption
Leverantörer förväntas agera enligt höga etiska standarder och med integritet i alla frågor som rör deras verksamhet och har adekvata rutiner för att förhindra korruption i sin verksamhet.
Ingen form av korruption, utpressning, returer, underlättande betalningar eller mutor får erbjudas, tas emot eller utlovas.
Djurskydd
Leverantörer förväntas säkerställa att material som används i produkterna kommer från djur som har behandlats enligt alla tillämpliga regler, konventioner och standarder. Djur ska utfodras och behandlas med värdighet och respekt. Inget djur får medvetet skadas eller utsättas för smärta under sin livstid.
Att ta livet av djur måste alltid utföras med den snabbaste, minst smärtsamma och icke-traumatiska metoden som finns tillgänglig, godkänd av nationella och erkända veterinärer, och endast utföras av utbildad personal.
Vid användning av material som härrör från djur ska leverantören kunna dokumentera produktens spårbarhet, exempelvis genom trovärdiga tredjepartscertifieringssystem som Responsible Down Standard (RDS) och Responsible Wool Standard (RWS).
Klagomål
Leverantörer måste ha en klagomålsmekanism på plats som gör det möjligt för intressenter att uttrycka sin oro om de upptäcker att leverantörens verksamhet negativt påverkar mänskliga och arbetstagares rättigheter, miljö, inklusive klimat, antikorruption och djurskydd. Klagomålsmekanismen bör vara anpassad till företagets storlek och kan utformas som en whistleblower-funktion, arbetarrepresentationskommitté eller liknande. Den ska kommuniceras brett och vara tillgänglig för alla arbetstagare, inklusive tillfälligt anställda. Klagomålshanteringen måste ske på ett konfidentiellt, opartiskt, snabbt och öppet sätt för att säkerställa att alla rapporter behandlas rättvist och effektivt.
Samarbete och övervakning
En öppen och transparent dialog om standarderna i denna uppförandekod är avgörande för relationen med leverantörer. Leverantörer förväntas informera om alla underleverantörer, och dolda fabriker accepteras inte.
Alla leverantörer utvärderas mot kodens standarder, och prioritet ges till de som visar engagemang för efterlevnad och kontinuerliga förbättringar. Utvärdering sker genom olika metoder, såsom:
- Självbedömningar
- Interna bedömningar
- Tredjepartsbedömningar (annonserade och oanmälda)
Leverantörer och deras underleverantörer måste ge tillgång till alla faciliteter, relevanta dokument och anställda vid begäran från oss eller utsedda tredjepartsrevisorer.
Leverantörer förväntas ta till sig kraven i koden och åtgärda eventuella brister inom en specificerad tidsram. Vi ser det som en process att uppnå goda sociala och miljömässiga standarder och är engagerade i att stödja leverantörerna i deras förbättringsarbete.
Om en leverantör visar bristande engagemang eller ovilja att förbättra sig enligt kodens standarder kan affärsrelationen avslutas.
Signatur
Rabens Saloner